Terapia Integracji Sensorycznej - co to takiego?


Terapia SI, czyli integracji sensorycznej, to metoda terapeutyczna, która ma na celu pomóc w lepszym przetwarzaniu i rejestrowaniu bodźców pochodzących z różnych zmysłów. Terapia jest prowadzona przez wykwalifikowanych specjalistów z zakresu integracji sensorycznej, takich jak pedagog, fizjoterapeuta, psycholog i terapeuta zajęciowy.

Podczas terapii wykonuje się celowo dobrane ćwiczenia przeznaczone dla dzieci z zaburzeniami doznawania bodźców tak, aby mózg uczył się podczas procesu terapeutycznego je porządkować. Dzięki temu pozwala to człowiekowi na celowe i świadome działania, a dzięki neuroplastyczności przy odpowiedniej stymulacji układu nerwowego jesteśmy w stanie wypracować nowe, adekwatne do sytuacji reakcje adaptacyjne, czyli nauczyć mózg właściwego zarządzania bodźcami, które zachodzą w naszym otoczeniu cały czas i właściwej reakcji na te bodźce. Dla rodzica wygląda to niczym zabawa, dziecko jednak doświadcza całej masy korzyści, a celem każdego terapeuty jest poprawne funkcjonowanie dziecka i poprawa jego jakości życia. Najważniejsza jest oczywiście poprawa funkcji przetwarzania sensorycznego, co wpływa na wspieranie jego rozwoju: zdolności psychoruchowych, poznawczych, zmysłowych i społecznych.

Terapia Integracji Sensorycznej - jak wygląda?

W Sensomar zajęcia mają na celu nauczyć nasz mózg odpowiednich reakcji adaptacyjnych, czyli właściwych reakcji na bodźce, które dotychczas błędnie odczytywał. Terapia może składać się z różnych ćwiczeń, metod i technik.

Terapia integracji sensorycznej jest popularnie określana terapią przez zabawę. Z pomocą wykorzystania specjalistycznego sprzętu do stymulacji systemów sensorycznych: przedsionka, priopriocepcji, dotyku czy słuchu, dziecko podejmuje coraz bardziej złożone formy aktywności. Uczy się koordynować ruchy swojego ciała, podejmuje aktywności uruchamiające pracę mięśni. W gabinecie posiadamy bardzo wiele różnorodnych sprzętów do prowadzenia terapii SI. Są tu ścianki wspinaczkowe, równoważnie, deskorolki terapeutyczne, ścieżka sensoryczna, huśtawki i konik. Czyli wszystko to, co zapewni doskonałą zabawę, ale jednocześnie stymuluje organizm dziecka, rozwijając zmysł równowagi i pobudzając lub wyciszając układ nerwowy. Ważnym elementem jest rozwijanie umiejętności planowania ruchów ciała, dostosowanie do zadania odpowiedniej siły mięśni, zdolności do regulacji odpowiedniego stanu pobudzenia i - jeśli jest taka potrzeba - wypracowanie procesów hamowania w układzie nerwowym. Posiadamy dwie sale do integracji sensotycznej 42m i 30m, oraz jedną salę do diagnozy integracji sensorycznej.

Terapia prowadzona jest indywidualnie, to najczęstsze rozwiązanie, ponieważ program terapii ustalany jest indywidualnie do potrzeb dziecka. Zajęcia prowadzone są raz, albo dwa razy w tygodniu po 45 min. Ciężko określić czas trwania terapii, jest on zależny od wielu czynników. Przebiegu terapii nie można z góry zaplanować, terapeuta zakłada sobie cele na podstawie wcześniej przeprowadzonej diagnozy. Zaleca się także realizację programu domowego.

Terapia integracji sensorycznej - na co wpływa?

W ćwiczeniach integracji sensorycznej uwagę należy zwracać na jakość i poprawność wykonywanych ćwiczeń. Pod naszym okiem następuje poprawa w pierwszej kolejności:

  • zmysłu równowagi,
  • ogólnej koordynacji ruchowej,
  • koordynacji oko-ręka,
  • sprawności fizycznej dziecka.

Taka "kontrolowana" zabawa stymuluje układ nerwowy i uczy go reagowania na różnorodne bodźce płynące ze środowiska. Następuje pełna integracja sensoryczna, czyli wrażeń i zmysłów. Mózg uczy się je organizować, dzięki czemu nie stanowią już sygnału do ucieczki w swój zamknięty świat. Dziecko staje się spokojniejsze, bardziej opanowane. Jego rozwój przyspiesza. Zaburzenia natury psychoruchowej są hamowane. A wszystko to podczas dobrej zabawy z terapeutą.

Kiedy warto do nas przyjść?

Integracja sensoryczna przynosi korzyści każdemu dziecku, które zmaga się z zaburzeniami odbierania bodźców ze środowiska. Mogą być one różne - nie zawsze mają postać opóźnienia w rozwoju. Jakie objawy powinny Cię skłonić do kontaktu z nami? Są to przede wszystkim:

  • nadwrażliwość na bodźce - dziecko nie lubi się przytulać; unika kontaktu z człowiekiem i przedmiotami (obcinanie włosów czy paznokci, klej czy farby na rękach, mycie zębów),
  • zbyt mała wrażliwość na bodźce - dziecko szuka intensywnych wrażeń; nie kontroluje używanej przez siebie siły,
  • zaburzenia równowagi - pociecha czasem wpada na meble i ma problemy ze swobodnym poruszaniem się,
  • nadmierna agresja - wpadanie w ataki agresji i frustrację z niemal każdego powodu,
  • zbytnia ruchliwość - dziecko ma zbyt dużo energii, której nie jest w stanie spożytkować,
  • nieprawidłowy rozwój ruchowy - niepoprawne wykonywanie czynności, które powinny stać się bezwarunkowe (trzymanie ołówka, wchodzenie po schodach, używanie sztućców),
  • wybiórczość pokarmowa - dziecko nie znosi nowych smaków i unika ich kosztowania, preferuje konkretne konsystencje pokarmów.

Wszystkie te objawy to tylko zarys pewnych trudności, które mogą świadczyć o deficytach w rozwoju psychoruchowym, oraz niepoprawnym funkcjonowaniu układu nerwowego. Na pierwszą konsultację można przyjść już z kilkumiesięcznym niemowlęciem, choć najszybszy rozwój integracji sensorycznej przypada na wiek od 3 do 7 roku życia.
„terapia SI – opis zaburzeń”

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące prawidłowego rozwoju Twojego dziecka - skontaktuj się z nami. Na pierwszym spotkaniu wskażemy obszary, w których warto pracować. Dobierzemy wspólnie odpowiednią terapię i ćwiczenia.