Trening Umiejętności Społecznych


 

TUS to zajęcia grupowe skierowanie do dzieci i młodzieży, które mają na celu trenowanie adekwatnych zachowań społecznych, umiejętności komunikacji, współpracy w grupie, naukę przestrzegania zasad, samokontroli, rozumienia i kontrolowania emocji, pracę nad rozwiązywaniem konfliktów. Zajęcia mają na celu rozwijać pozytywną motywację, wiarę we własne możliwości i poczucie własnej wartości, a także wpływają na empatię oraz wzajemny szacunek. Kształtowanie umiejętności opiera się na czterech bezpośrednich zasadach uczenia się: modelowaniu, odgrywaniu ról, udzieleniu informacji zwrotnej i transferze. Poddawanie się treningowi prowadzi do tego, że ćwiczone zachowania lub też całe ich sekwencje stają się nawykowymi. TUS jest metodą stosowaną przede wszystkim do pracy z małymi grupami. To właśnie kontrolowana i wspomagana przez dorosłego interakcja z rówieśnikami staje się okazją do doskonalenia wielu kompetencji. Podczas treningu umiejętności społecznych w oparciu o sztucznie nabyte doświadczenia społeczne tworzy wachlarz zachowań, które są skuteczne w rożnych sytuacjach, po zakończeniu terapii. Z czasem dziecko dobiera je i wykonuje w sposób bardzo naturalny. Umiejętności społeczne są ćwiczone poprzez zabawę, gry, scenki teatralne oraz różne możliwości doświadczań sytuacji społecznych w bezpiecznych warunkach warsztatowych. Program dostosowany jest indywidualnie do każdego uczestnika na podstawie zebranego wywiadu, kwestionariuszy, a następnie obserwacji podczas treningów.

TUS przeznaczony jest dla dzieci z trudnościami przede wszystkim w obszarze społecznym:

  • trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych
  • nieśmiałość, wycofanie
  • trudności w adaptacji do nowych sytuacji
  • impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami
  • zachowania opozycyjne, buntownicze
  • nieumiejętność dostosowania się do zasad
  • uleganie niekorzystnym wpływom
  • problemy wychowawcze
  • w tym dla dzieci z Zespołem Aspergera, wysokofunkcjonującym autyzmem, ADHD.